Rock – underground culture

РОК — есть контркультура.

 

  1. РОК — есть контркультура.

Рок и “андерграунд” — одно и тоже. Могут быть подделки “под рок”, копирование форм рока, но мы говорим о “подлинности рока” основываясь не на анализе музыкальных форм, а на фактах наличия “андерграунда”.

Подлинный рокер — не изощренный виртуоз, использующий лучше и ярче других приемы “рок-музыки”, а человек “подполья”, борец с действительностью, нигилист. Джорджио Мородёр — аранжировщик, умело и профессионально использующий элементы рока, но не “рокер”. Он просто “музыкант-профессионал”. Нина Хаген — рокерша, но не потому, что круто поет, а потому, что направленность ее пения нигилистична, она питается энергией стеба, разрушения, хотя часто использует и не традиционные для рока формы (вальс, например). И я слышал не раз мнение, что совместный альбом этих людей неудачен, и понял, что все дело в том, что Мородер — слишком профессионал и музыкант и недостаточно “нигилист” и “подпольный человек”. Поэтому “разрушению” Хаген он сумел придать положительный смысл и их альбом получился не “роковый”, а “эстрадный”…
.
2. ROCK – is a counterculture.

Rock and “underground” – the same thing. May be counterfeit, “a rock”, copying forms of rock, but we’re talking about the “authenticity of rock” not based on an analysis of musical forms, but on the facts available “underground.”

Original rocker is not sophisticated virtuoso, using better and brighter methods of “rock music” but a fighter with reality, a nihilist. Giorgio Moroder is arranger, who skillfully and professionally uses elements of rock, but is not a “rocker”. He just “professional musician”. Nina Hagen – rocker, but not because it’s cool singing, but because the focus of her singing is destoration, although she doesn’t use traditional rock forms (waltz, for example). And I’ve heard more than once felt that a joint album of these unfortunate people, and realized that all matter is that Moroder – very professional musician and not enough “nihilist” and “underground man”. Therefore, he was able to give a positive meaning to the Hagen’s destruction, and their album was not “rock” or “pop” …

This entry was posted in rock culture, Underground culture and tagged . Bookmark the permalink.